Het Rots&Water programma kan worden beschouwd als een weerbaarheids- en anti-pestprogramma.
Het onderscheidt zich van andere programma’s door zijn meervoudige doelstelling en het bredere pedagogisch perspectief waarbinnen de training van weerbaarheid samengaat met de ontwikkeling van positieve sociale vaardigheden.
Weerbaarheid en sociale vaardigheden, rots en water, worden in balans gepresenteerd en getraind. De training kan zowel preventief als curatief ingezet worden.
Voor de kinderen uit de onderbouw van de basisschool bieden wij de training Kiezel en Druppel aan.
Het programma wordt thematisch in zeven lessen aangeboden. De methode geeft praktische handreikingen om met moeilijke of vervelende situaties om te gaan en hierdoor wordt het zelfvertrouwen vergroot.
Het is een training met veel actie en spelletjes die de samenwerking tussen de klasgenoten stimuleert en de sociale interactie tussen de kinderen verbetert.
“Help naar de brugklas” is een lessencyclus met als basis Rots en Water oefeningen.
Voor veel kinderen is de overgang van de vertrouwde basisschool naar de brugklas van de middelbare school een hele grote stap. Sommigen kinderen zien deze overgang als een uitdaging, terwijl anderen juist erg tegen de hoeveelheid veranderingen opzien.
Je leert in deze training, je bewust te worden van je houding, je manier van bewegen, kijken, contact maken, en je stemgebruik, zodat je met voldoende zelfvertrouwen de stap naar de brugklas kunt maken. De training bestaat uit vier bijeenkomsten van een uur.
De LEFGASTEN methode richt zich vanwege de cognitieve aanpak op kinderen vanaf 11-12 jaar (groep 8 van de basisschool) tot ongeveer 18 jaar (eindexamenleerlingen van de middelbare school).
In de training wordt aandacht besteed aan de Cito-toets, aan alle stress en blokkades op de middelbare school en uiteraard aan het eindexamen.
Zelfvertrouwen en motivatie terugkrijgen voelt als een nieuw begin. De methode LEFGASTEN is direct toepasbaar en leidt snel tot resultaat. Met het overwinnen van faalangst geef je je leven voorgoed een andere wending.
Dit betreft een gastles in de klas waarin we werken aan de deskundigheidsbevordering van de leerkrachten en de schrijfvoorwaarden van leerlingen.
We laten door middel van de activiteit “kleuren” zien op welke manier je aandacht kan besteden aan houding, penhantering en fijne motoriek.
De kleurles heeft een preventief en een signalerend karakter. De les wordt gegeven door een ergotherapeut en een consulent speciaal onderwijs. Tijdens de les observeren en corrigeren zij de leerlingen.
Lichamelijke beperkingen als gevolg van vermoeidheid of pijn aan spieren en gewrichten zijn een veel voorkomende oorzaak van schoolverzuim.
Onze Re-Fit training is gericht op het voorkomen van schoolverzuim van leerlingen met Somatisch Onverklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK), zoals chronische pijn of vermoeidheid. Het doel van de training is om het schoolverzuim terug te brengen, zodat de leerling het reguliere schoolprogramma weer kan volgen.
Tijdens de training krijgt de leerling inzicht in wat hij/zij doet en aankan en streven we ernaar om dit weer in balans te brengen.
In onze workshop ziekteverzuim leren we docententeams geoorloofd verzuim op basis van lichamelijke klachten herkennen en erkennen.
Na afloop van de workshop zijn zij in staat Somatisch Onverklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK) vroegtijdig te signaleren én te interveniëren wanneer er sprake is van veelvuldig ziekteverzuim.
Ook geven we de teams praktische handvatten aan de hand van een inleiding in oplossingsgerichte gespreksvoering.
Wij denken graag met je mee
Heb je vragen over een kind met leerachterstanden of loop je tegen bepaalde knelpunten aan binnen het onderwijs? Dan kunt contact opnemen via ons contact formulier. Wilt u een leerling aanmelden? Klik dan hier. Twijfel je of jouw vraag cluster 3 gerelateerd is of wil je eens sparren over een specifieke situatie? Bel dan even. We staan je graag te woord.
0515 - 700 264 info@steunpuntonderwijsnoord.nl Lavendelheide 6a, 9202 PD Drachten