Garfield, Count me in …

Hoewel de naam anders doet vermoeden is dit een nieuwe, volledig Nederlandstalige rekengame gemaakt door Grendel Games www.grendel-games.com) uit Leeuwarden.

Grendel Games schrijft op haar website:

Het idee voor een rekengame komt van Ate de Boer en Marjon Huisman van Rekengames B.V. Zij wilden een rekengame ontwikkelen die gebaseerd is op Het Rekenmuurtje. Bij Het Rekenmuurtje heb je verschillende typen opgaven, oftewel ‘bakstenen’, die samen de basis vormen voor een nieuwe laag opgaven. Het idee hierachter is dat de leerlingen eerst de ene ‘laag bakstenen’, oftewel type opgaven, moeten beheersen, voordat ze doorgaan naar de volgende. Als ze dit niet doen, lopen ze namelijk bij moeilijkere opgaven tegen problemen aan.

Het spel
Het ziet er allemaal professioneel en goed doordacht uit.
De bedoeling van de game is genummerde ruimtewezentjes thuis te brengen, Garfield tilt ze op en brengt ze naar hun huis (met hetzelfde nummer, of met een som waarbij de uitkomst gelijk is aan het nummer op de ruimtewezens).
Het spelen van de game kost Garfield energie (wat af te lezen is aan de paarse buisjes boven in beeld). Eenmaal zonder energie ben je genoodzaakt te rekenen, om zo nieuwe energie te verkrijgen.
De rekenoefeningen zijn gerangschikt in diverse thema’s: hoeveelheid | meer-of-minder | Atoomsplitser | Telwonder | Hoogspringer | Pluspiloot | Min-minister | Keer-kolonel | Deel-doorzetter. Zo komen alle rekenvaardigheden aan bod. Het is duidelijk de bedoeling leerlingen gekende vaardigheden te leren automatiseren.
De behandelde rekenvaardigheden worden niet aangeleerd, er is dan ook geen feedback daarop beschikbaar.

De praktijk
De leerlingen met wie we de game uitprobeerden (op verschillende niveau’s) waren zonder uitzondering enthousiast. De oefeningen werden door sommige leerlingen als “saai” omschreven, totdat ze doorkregen dat het vooral om de snelheid van het oplossen gaat. Dat werkt motiverend.

Het dashboard
Een belangrijk aspect bij deze game is het DASHBOARD.
Hierop kunnen (ouders en) leerkrachten zien wat de prestaties en de vorderingen per type oefening zijn, zowel op klassikaal, als op individueel niveau.
We konden het DASHBOARD niet bekijken, omdat we de game via de app-store hadden aangeschaft (voor € 4,99). Dat is natuurlijk wel jammer.
Ook konden we (nog) geen prijzen vinden voor de aanschaf op school.
Dat zijn nog enige puntjes te verbetering.
Maar Garfield: Count me in ziet er veelbelovend uit.

Er is ook een demo-versie te downloaden