Augmented Reality in de klas

Een kleurplaat die door de camera van de iPad tot leven komt. Hoe cool is dat?

Virtuele realiteit (zien wat er NIET is) en Augmentieve realiteit (MEER zien dan er is) maken hun opwachting in het onderwijs.

Met VR (Virtual Reality) kunnen leerlingen dingen zien en ervaren die voorheen ondenkbaar waren. Ze kunnen rondlopen in wereldsteden, in diepzeeën zwemmen, een vlinder zien verpoppen of een parachutesprong maken. Niet in het echt natuurlijk … maar in een virtuele realiteit. In de praktijk komt dat neer op een goede VR-opname, een VR-bril en een koptelefoon.

Prachtig allemaal, en het VR-aanbod groeit snel.

Iets anders is het gebruik van Augmented Reality (AR) in het onderwijs. Met AR “zien” leerlingen meer dan er is (door de camera van hun iPad). Met de AR-app van Lego bijvoorbeeld, zien leerlingen hun -in de app- gemaakte piratenschip (door de camera van de iPad) rondvaren op hun tafel.

Speciale aandacht wil ik vragen voor de Quiver-coloring app.

Dat werkt zo: via de website van Quiver download u een leuke kleurplaat voor de leerlingen en print deze uit. Eenmaal gekleurd laat u de leerlingen met de app (door de camera van de iPad) naar de tekening kijken. En dan komt de ingekleurde tekening plots tot leven. Ik kan u verzekeren dat de leerlingen dat prachtig vinden.

Het vliegtuig dat ze hebben ingekleurd, en nu rondjes boven hun tafel vliegt, Of de ingekleurde dinosaurus die nu over hun tafel loopt. De voetballer die een goal maakt

Succes verzekerd!

Quiver heeft ook een speciale Educatieve app, zodat u educatieve content kunt toevoegen (vragen, opmerkingen, een quiz) aan kleurplaten. De meerprijs (Quiver is gratis, Quiver Education kost € 8,99) vinden we dat nu nog niet waard. Wellicht als Quiver met meer educatieve content komt (of ons in staat stelt deze voor hen te maken) kunnen we u deze aanraden.

Maar het gebruik van de Quiver-app bij de (gratis downloadbare) kleurplaten via de website kunnen we (als kennismaking met AR) van harte aanbevelen.